, Nicholas D. Johnson & Will Merrick
Missing
Junes mamma försvinner under en semester i Colombia med sin nye pojkvän. Eftersom June befinner sig tusentals mil bort i Los Angeles, använder hon sig av den senaste tekniken för att försöka hitta sin mamma innan det är för sent. Ju djupare hon gräver, desto fler frågor väcks. När June upptäcker hemligheter om sin mamma, inser hon att hon aldrig riktigt känt henne.
- Regi: Nicholas D. Johnson, Will Merrick
- Huvudroller: Tim Griffin, Storm Reid, Amy Landecker, Ken Leung
- Musik: Julian Scherle
- Fotograf: Steven Holleran
- Manus: Aneesh Chaganty, Sev Ohanian, Nicholas D. Johnson, Will Merrick
Biopremiär: 24 februari 2023
Svenska recensioner
6 svenska recensioner av Missing (2023)
-
-
-
8 / 10
Det lyckas använda sig utav sitt format väldigt bra, men omringad av ett mysterium som verkligen är engagerande.
-
7 / 10
Jag blir gång på gång förundrad över att det så kallade screenlife-konceptet, där en film helt och hållet utspelar sig på skärmar (datorer, telefoner och pekplattor), fungerar så bra i just thriller- eller skräckfilmer. Det blir verkligen spännande, kanske till och med mer spännande, eftersom det känns mer intimt.
- Fredrik Lagnetoft -
7 / 10
"Missing" är galet smart uppbyggd och då det enda filmiska elementet som inte sker på hennes dator är filmmusiken så skapar den en riktigt bra puls och stämning.
-
7 / 10
Det är spännande och fängslande, men den riktiga filmkänslan är ändå inte riktigt på plats genom det ovanliga greppet att skildra hela filmen utifrån skärmbilder och alltså aldrig visa skådespelare annat än via webbkameror eller övervakningskameror.
- Daniel Hofverberg
Box Office
Missing har tjänat ihop totalt 48 767 848 dollar på biografer runt om i världen.
Andra filmer av
Lejonkungen
1994- ⏱️ 88 min
Aliens - Återkomsten
1986- ⏱️ 137 min
Filmberätterskan
2024- ⏱️ 116 min
Loki
2021- ⏱️ min
Parasit
2019- ⏱️ 132 min
Dark
2017- ⏱️ 60 min
Waves
2019- ⏱️ 135 min
Roma
2018- ⏱️ 135 min
1917
2019- ⏱️ 119 min
Schindler's List
1993- ⏱️ 195 min
1. Moviezine
”Missing” är inte bara oväntat bra för att vara en så kallad skärmfilm, där man i denna genre lyckas bryta ännu ny mark bland annat genom att i ett ögonblick återanvända Hitchcocks gamla Vertigo-effekt!
moviezine.se »