Guillermo del Toro & Mark Gustafson
Pinocchio
A darker version of the classic children's fairy tale of a wooden puppet that transforms into a real living boy.
- Regi: Guillermo del Toro, Mark Gustafson
- Huvudroller: Ewan McGregor, Christoph Waltz, David Bradley, Gregory Mann
- Musik: Alexandre Desplat
- Fotograf: Frank Passingham
- Manus: Guillermo del Toro, Matthew Robbins, Carlo Collodi, Patrick McHale
Originaltitel: Guillermo del Toro's Pinocchio
-
Netflix
Se den på Netflix! - Netflix
Produktionsår | 2022 |
Bildformat | 1.85:1 |
Svenska recensioner
12 svenska recensioner av Pinocchio (2022)
-
-
10 / 10
Ganska träffande visar den hur lätt det är att försöka forma barn till någon de inte är. Jag tror det är den bästa versionen av Pinocchio jag sett. Jag kommer att se om den flera gånger. Den berättar om relationen mellan en förälder och ett barn men också så mycket mer, om samhället, om vänskap, om att få vara den man är, om moral och att våga stå upp emot det som är fel, oavsett om det är makten som har fel eller någon annan.
- Rosemari Södergren -
10 / 10
Man blir trollbunden av Guillermo del Toros magiska stop-motion-film och hans version av den klassiska sagan. Detta är vackert bortom vackert, fyllt av hänförande scenerier, jordnära och äkta karaktärer, och skådespelarinsatser som är värdiga alla filmpriser i världen. Detta är en omedelbar klassiker och en film för alla tider och generationer.
-
5 / 5
Tonalt rör det sig om en helt annan upplevelse än någon tidigare version. Del Toros signifikativa lust, mörker och fabliska fingertoppskänsla genomsyrar varenda sekund av "Pinocchio" och regissören blandar hjärta och smärta som ingen annan. Allvaret är djupt utan att bli eländigt och humorn lagom excentrisk utan att bli flamsig.
- Fredrik Edström -
9 / 10
Att jämföra Disneys senaste live action-vrak med Del Toros passionsprojekt vore såklart lönlöst, men det tåls att sägas: skillnaden mellan ett utspottat företagsfabrikat och en konstnärs dröm är sannerligen påtaglig nu när Del Toro återigen har visat upp sin mest kreativa sida. Det var länge sedan som Del Toros förhöjda realism har fångat mig på det här viset.
- André Lamartine -
8 / 10
Visst finns här en hel del som känns igen från tidigare versioner: näsor som växer, en girig cirkusdirektör och en självbelåten syrsa som ska styra in Pinocchio på den rätta vägen. Men Guillermo del Toros helt egna blandning av värme, kärvhet och lite galenskap genomsyrar filmen – ända in i de bombastiska musikalnumren och dödsrikets pokerspelande skelettkaniner.
- Karin Svensson -
4 / 5
Guillermo Del Toro gillar att mixa vardaglig realism och smärta med det övernaturliga. En magisk filmberättare som gjort en mörk vuxen saga om döden.
- Jens Peterson -
4 / 5
Äntligen en riktig bra ”Pinocchio”-film av Guillermo del Toro där trädockans otyglade nyfikenhet och testande av gränser framställs som en styrka.
- Wanda Bendjelloul -
4 / 5
Tematiskt är regissören mer intresserad av de mörkare aspekterna av Pinocchio och trots att filmen riktar sig mot unga känns förvandlingen från träbit till talande docka bitvis rätt otäck, mer som nåt ur Frankenstein än ur Disney.
- Joakim Silverdal -
4 / 6
Den som sparade pengarna i väntan på Guillermo del Toros Pinocchio i stället för att bränna dem på Disneys spelfilm som kom tidigare i höst gjorde ett smart val.
- Erika Hallhagen -
-
2 / 6
Sättet Pinocchio är och pratar antyder att målgruppen är barn, men samtidigt är filmen väldigt mörk och verkar mest vilja prata om fascismen utan att förklara så att barn kan förstå ämnet. Slutet är omgjort efter publikprotester men känns så nihilistiskt att jag undrar vad del Toro egentligen ville berätta och var det försvann.
- Virve Ivarsson
Listor
Hitta bra filmer och serier med följande listor:
Box Office
Pinocchio har tjänat ihop totalt 109 846 dollar på biografer runt om i världen.
1. Ljud & Bild
Tekniskt sett är filmen ett slående mästerverk, där del Toro renodlar möjligheterna med stop-motion-tekniken. Han ger stela dockor, ofta i härliga utformningar, ett liv som känns äkta – vilket för oss direkt till Pinocchio-berättelsens rötter.
- Tor Aavatsmark
ljudochbild.se »