& Asghar Farhadi
Nader och Simin - En separation
Nader (Peyman Moaadi) vill inte flytta utomlands med sin fru Simin (Leila Hatami) eftersom han måste ta hand om sin alzheimersjuke far. Paret separerar och Nader får ta hand om dottern. Han skaffar en hemhjälp som visar sig vara djupt religiös. Att ta hand om en vårdkrävande äldre man blir problematiskt och när Nader förstår hur hemhjälpen missköter pappan uppstår en konflikt med dramatiska följder.
- Regi: Asghar Farhadi
- Huvudroller: Payman Maadi, Leila Hatami, Shahab Hosseini
- Fotograf: Mahmoud Kalari
- Manus: Asghar Farhadi
Originaltiteln i Iran är Jodaeiye Nader az Simin.
Svenska recensioner
14 svenska recensioner av Nader och Simin - En separation (2011)
-
-
10 / 10
Farhadi vränger skickligt på de moraliska perspektiven genom att tillföra nya detaljer i scen efter scen, där alla verkar ha lika mycket rätt och fel. Under de två timmar filmen pågår sitter jag fullständigt absorberad av skådespeleri (ensemblen blev kollektivt belönad med Silverbjörnen i Berlin) och intrig, där Mahmood Kalaris foto betraktar den eskalerande konflikten med en precision som matchar Farhadis suveräna regi.
- Mats T Olsson -
-
9 / 10
Det är ett uppseendeväckande drama som suddar ut gränserna mellan ett vi och ett dem, och som parallellt berättar om ett kontemporärt Iran så som ett nyhetsinslag på tre minuter aldrig kan göra.
- Björn Englöv -
8.3 / 10
Årets Guldbjörnsvinnare ger en ovanligt nyanserad bild av det iranska samhälle som tvingar människor att gå i kringelkrokar runt religiösa föreskrifter och myndigheters förhållningsorder.
- Karoline Eriksson -
8 / 10
Ibland känns allting hopplöst, ibland anar man en strimma ljus i kärleken mellan barn och deras föräldrar. Ofta blir man arg och förstår sig inte på karaktärerna, men man bryr sig ändå om hur det ska gå. Att fela är mänskligt, vilket är en av filmens många självklara budskap.
- Andreas Samuelson -
8 / 10
Det blir inte bra – men på ett lika övertygande som sevärt vis. Den som mest försvinner i tumultet är dramats upphov och centrum, den gamle alzheimersjuke.
- Bernt Eklund -
8 / 10
Asgar Fahradi har fått kritik för att han inte attackerar det iranska styret, och det är sant att det inte är en pamflett, men motstånd behöver inte alltid komma som en knuten hand. Det kan också vara att få folk att börja tänka efter.
- Fredrik Sahlin -
-
-
8 / 10
Introverta 11-åringa Termeh, spelad av regissörens egen dotter Sarina, tar på sig allt, förväntas komma med lösningar och bär mycket komprimerad ångest på sina späda axlar. Hennes blick är svår att värja sig mot.
- Maria Domellöf-Wik -
Positiv, utan betyg
Filmen handlar nämligen om människor med samveten, stolthet, ibland alltför mycket, ibland alltför lite. Det är, hoppas jag, en film som öppnar ögonen åtminstone en aning till alla dom som tror att dom inte har någon moral, att religion är roten till allt ont eller att man kan göra vad man vill.
-
6 / 10
Ungdomen är hoppet för framtiden. Vuxna verkar hopplöst förlorade i sina låsta positioner och traditioner. Man får således oundvikligt politiska funderingar och börjar grubbla på lösningar. Och det är kanske filmens egentliga syfte? I så fall har man lyckats.
- Jan-Eje Ferling -
5 / 10
Tempot i "Nader och Simin - En separation" är helt enkelt lite för segt för att berättelsen riktigt ska gripa tag i betraktaren.
- Sara Ullberg
Listor
Hitta bra filmer och serier med följande listor:
Box Office
Nader och Simin - En separation har tjänat ihop totalt 22 926 076 dollar på biografer runt om i världen.
Andra filmer av
Lejonkungen
1994- ⏱️ 88 min
Aliens - Återkomsten
1986- ⏱️ 137 min
Filmberätterskan
2024- ⏱️ 116 min
Loki
2021- ⏱️ min
Parasit
2019- ⏱️ 132 min
Dark
2017- ⏱️ 60 min
Waves
2019- ⏱️ 135 min
Roma
2018- ⏱️ 135 min
1917
2019- ⏱️ 119 min
Schindler's List
1993- ⏱️ 195 min
Andra filmer av Asghar Farhadi
About Elly
2009- ⏱️ 119 min
Det förflutna
2013- ⏱️ 130 min
1. Dagens Nyheter
Framför allt är "Nader och Simin - En separation" en djupt mänsklig och högst allmängiltig berättelse om smärtan, skulden och valen när familjer splittras. Och det i en mästerligt vital filmform.
- Eva af Geijerstam
dn.se »